مدیر عامل جدید گروه عظیم معدنی ریو تینتو (سام والش) اعلام کرد که به ظرفیت تولید این شرکت در استرالیای غربی خواهد افزود تا پاسخگوی تقاضای چین (مهم‌ترین بازار) باشد.
به گزارش معدن 24 به نقل از ویتکو، والش در چهارمین بازدید خود از چین در سال جاری گفت: پروژه های شهر سازی و صنعتی شدن چین همواره موجب تقویت تقاضای سنگ آهن خواهد شد. علاوه بر این هند، افریقای جنوبی و آسیای جنوب شرقی هم برنامه های مشابه شهر سازی را در دستور کار خود دارند که لزوماً در حد و سرعت چین نخواهد بود تا تقاضا را شدیداً برای سنگ آهن بالا ببرد.

بر اساس اقدامات شورای ملی چین قرار است این کشور ظرف پنج سال آینده تا 80 میلیون تن از ظرفیت فولاد سازی خود بکاهد تا محیط زیست را بهبود بخشیده و مانع ظرفیت مازاد در این صنعت شود. بنا به گزارش انجمن آهن و فولاد چین این کشور در پایان سال 2012 حدود 976 میلیون تن فولاد تولید کرده است در حالیکه تا سال 2015 فقط به 680 تا 712 میلیون تن فولاد نیازمند است.

تحلیل گران پیش بینی کرده‌اند، تا پایان امسال ظرفیت تولید فولاد چین به یک میلیارد و 20 میلیون تن خواهد رسید. دست اندر کاران صنعتی می‌گویند: کاهش ظرفیت تولید فولاد چین احتمالاً به تقاضای سنگ آهن لطمه خواهد زد.

والش اضافه می‌کند، اقدام چین برای بهبود کیفیت هوا و افزایش کار آمدی انرژی جالب توجه است اما این اقدامات طرح‌های توسعه تولید ظرفیت سنگ آهن ما را تغییر نخواهد داد چون ظرفیت فولاد سازی‌های چین رو به افزایش است و به دلیل سیاست‌های جدید، آنان به سنگ آهن بسیار مرغوب نیازمند خواهند بود.

ریوتینتو در نظر دارد تا سال 2015 با 15 درصد افزایش ظرفیت، میزان تولیدش را به 360 میلیون تن در سال برساند. وی می‌گوید بازار مس، آلومینیوم و مواد معدنی صنعتی مطلوب بوده ولی آلومینیوم احتمالاً شرایط خوبی نخواهد داشت.