بعد از کاهش میزان معاملات در بازار طلا به دلیل انتشار مذاکرات بانک فدرال رزرو در مورد زمان توقف اجرای سیاست‌های انبساطی، در هفته گذشته خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به میزان 3/24 تن افزایش یافت و به نظر می‌رسد که این روند صعودی در هفته‌های آتی نیز ادامه یابد.
بعد از روند نزولی میزان خرید و فروش در بازار طلا به دلیل انتشار خبرهایی حاکی از تصمیم فدرال رزرو برای توقف سیاست‌های انبساطی زودتر از موعد، در هفته گذشته خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در بازار طلا با اندکی بهبود روبه‌رو شد و به میزان 3/24 تن افزایش یافت (این در حالی است که این شاخص در هفته قبل به میزان 2/32 تن کاهش یافته بود)، به نظر می‌رسد که بازار طلا تحت تاثیر مثبت افزایش علاقه سرمایه‌گذاران به بازار پلاتینیوم بعد از انتشار گزارش شرکت Amplats (بزرگ‌ترین تولید کننده پلاتینیوم در جهان) در دو هفته گذشته قرار گرفته است.
اگرچه معاملات خرید به میزان اندکی معادل 3/7 درصد افزایش یافته است، اما معاملات فروش نیز به میزان 17 تن کاهش یافته که نوید از افزایش اطمینان به بازار طلا دارد و اولین روند کاهشی در معاملات فروش سفته‌بازانه طی 4 هفته گذشته است. انتظار می‌رود که این روند منجر به محو کردن اثر کاهش 52 تن در معاملات فروش در این 4 هفته در روزهای آتی شود.
اگرچه روندهای پیشرفت اخیر امیدوارکننده است، اما به نظر می‌رسد که بازار طلا هنوز قابل اطمینان ظاهر نشده است. در هفته گذشته، کل معاملات خرید و فروش سفته‌بازانه در سطح 8/619 تن قرار گرفت که پایین‌تر از میانگین پنج ساله آن (2/717 تن) است.
معاملات فروش نیز در حال حاضر در سطح 7/133 تن قرار دارد که بسیار بالاتر از میانگین پنج ساله آن یعنی 9/99 تن است. با توجه به کاهش معاملات فروش می‌توان نتیجه گرفت که اندکی اطمینان به بازار طلا بازگشته است و احتمال می‌رود که قیمت‌های طلا در روزهای آتی، روندی صعودی را تجربه کنند.
پیش‌بینی قیمت نقره
بعد از انتشار گزارش شرکت Amplats، علاقه سرمایه‌گذاران به فلزات گرانبها افزایش یافت و در نتیجه سرمایه‌گذاران به بازار نقره نیز جذب شدند و خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در بازار نقره به میزان 7/116 تن افزایش یافت. گرچه باید به این نکته نیز اشاره کرد که در بین فلزات گرانبها کمترین علاقه به بازار نقره نشان داده شده و نسبت میزان افزایش خالص خرید و فروش به کل معاملات تنها 4/2 درصد رشد داشته است در حالی که این رقم در بازار طلا معادل 3/5 درصد و در بازارهای پالادیوم و پلاتینیوم به ترتیب معادل 3/8 و 9/14 درصد بوده است.
عامل اصلی این روند صعودی در هفته گذشته، افزایش در معاملات خرید سفته‌بازانه به میزان 7/233 تن بود که البته معاملات خرید تحت تاثیر منفی روند افزایشی در معاملات فروش سفته‌بازانه به میزان 117 تن نیز قرار گرفتند. این روند به وضوح نشان می‌دهد که در بین عاملان بازار این نگرانی وجود دارد که چنین روند رو به بهبودی در بازار نقره پایدار نخواهد بود. از آنجایی که درصد خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به کل معاملات در پایین‌ترین سطح معادل 6/17 درصد قرار دارد (با میانگین پنج ساله 7/18 درصد)، به نظر می‌رسد که بازار نقره تحت فشار افزایش حجم معاملات خرید و فروش قرار ندارد. این روند باعث محدود شدن اثر روند کاهش قیمت در اثر افزایش فروش خواهد شد و اعتماد به بازار در عاملان را کاهش خواهد داد. بنابراین به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران هنوز به این بازار اطمینان کامل ندارند و احتمال ثبات یا کاهش قیمت‌ها در روزهای آتی در این بازار وجود دارد.
پیش‌بینی قیمت نفت آمریکا
افزایش خوش‌بینی نسبت به وضعیت اقتصادی آمریکا و تاثیرات مثبت آغاز راه‌اندازی خط لوله جدید شرکت Seaway منجر به افزایش قراردادهای نفت خام در هفته گذشته شد. خالص خرید و فروش سفته‌بازانه طی هفته گذشته به میزان 9/9 میلیون بشکه افزایش یافت که اگرچه از میزان افزایشی 5/15 میلیون بشکه نفت در هفته ماقبل کمتر است، اما نشان از آغاز یک روند صعودی ملایم دارد. به نظر می‌رسد که هنوز سرمایه‌گذاران به بازار نفت خام اطمینان دارند و به همین دلیل 6/7 میلیون بشکه نفت به معاملات خرید سفته‌بازانه افزوده شد و برای ششمین هفته متوالی به میزان 3/2 میلیون بشکه از معاملات فروش سفته‌بازانه کاهش یافت که در مقایسه با رقم کاهشی در دو هفته گذشته (9/7 میلیون بشکه)، میزان آن کمتر بوده است. اگرچه آغاز راه‌اندازی خط لوله جدید امیدوارکننده به نظر می‌رسد اما کارشناسان درباره اثرات احتمالی آن اطمینان کافی ندارند. گرچه ظرفیت این خط لوله جدید بیشتر از دو برابر افزایش یافته است، اما باز هم برای حذف اثرات احتمالی عرضه بیش از اندازه نفت خام به بازارهای بورس به زمان نیاز هست.
پیش‌بینی قیمت مس
هفته گذشته در بازار مس، شاخص خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به میزان 1/5 تن کاهش یافت؛ گرچه باید متذکر شد که بعد از دو هفته افزایش شدید در این شاخص (به ترتیب 3/18 تن و 7/34 تن)، این روند کاهشی چندان غافلگیرکننده نبود. با توجه به طبیعت روندهای نزولی، چنین کاهشی بعد از دو هفته افزایش؛ نشان از یک توقف کوتاه مدت دارد. در هفته گذشته معاملات فروش سفته‌بازانه به میزان 2/17 تن کاهش یافت در حالی که معاملات خرید سفته‌بازانه به میزان 12 تن افزایش یافت. در حال حاضر، خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در بازار مس در یک سطح بالا و معادل 2/135 تن قرار دارد که بسیار بالاتر از میانگین پنج ساله آن یعنی 3/33 تن است. به دلیل خوش‌بینی فزاینده نسبت به آینده اقتصاد کشور چین، بازار مس به وضوح در حال رشد است. با وجودی که افزایش اخیر در شاخص‌های کلان اقتصادی در چین امیدوار کننده است، اما کارشناسان اعتقاد دارند که در بهترین حالت، اقتصاد این کشور در حال گذران یک دوران ثبات است که توان بالقوه محدودی برای جهش رشد اقتصادی دارد و حداقل افزایش نرخ رشد در حدی نخواهد بود که در دوره‌های رونق قبلی تجربه شده است. علاوه بر آن با توجه به اینکه کشور آمریکا و منطقه یورو در تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی هستند، صادرات چین نسبتا کاهش خواهد یافت و در نتیجه امکان بالقوه هرگونه فعالیت اقتصادی رو به رشد در این کشور را کاهش خواهد داد. از سوی دیگر باید این نکته را نیز در نظر داشت که تعطیلات آغاز سال نو در چین، هرگونه روند صعودی در اقتصاد این کشور را به تاخیر خواهد انداخت؛ بنابراین به نظر می‌رسد که قیمت مس در روزهای آتی افزایش نخواهد یافت و بازار مس یک روند کم‌نوسان را تجربه خواهد کرد.
پیش‌بینی قیمت پلاتینیوم
در بین بازار فلزات گرانبها، هفته گذشته هفته‌ای پر رونق برای بازار پلاتینیوم بود. در هفته‌ پیش شرکت Amplats گزارشی را مبنی بر اجرای طرح بستن دو معدن پلاتینیوم تحت مالکیت این شرکت منتشر کرد و به طرز شگفت آوری، اعلام کاهش در میزان عرضه موجب هجوم سرمایه‌گذاران به بازار پلاتینیوم شد و به میزان 287100 اونس به خالص خرید و فروش سفته‌بازانه افزوده شد.
گرچه باید متذکر شد که عامل اصلی این روند صعودی تغییر دیدگاه سرمایه‌گذاران نسبت به این بازار و کاهش 188900 اونس از معاملات فروش سفته‌بازانه بود. در هفته گذشته معاملات خرید سفته‌بازانه نیز در این بازار به میزان 98200 اونس افزایش یافت.
در هفته گذشته درصد خرید و فروش سفته‌بازانه به کل معاملات با جهش ناگهانی روبه‌رو شد و در حال حاضر در سطح 2/60 درصد قرار دارد و بالاتر از سطح میانگین پنج ساله آن یعنی 1/51 درصد است، این امر حاکی از یک بازار با سطح نقدشوندگی بالا و فرصت سوداگری کم است که امید چندانی به تصحیح روند قیمت‌ها در آن وجود ندارد. گرچه عدم اطمینان در مورد عکس العمل اتحادیه‌های کارگری نسبت به بستن معادن و امکان بالقوه کاهش سطح تولید در کوتاه مدت به دلیل اعتصابات کارگران مقدم‌تر از هر روند تصحیحی در این بازار تاثیر خواهند گذاشت. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که با وجود نقدینگی بالا در این بازار، علاقه سرمایه‌گذاران به این بازار در آینده اندکی کاهش یابد و احتمال کاهش قیمت این فلز در آینده وجود دارد.
پیش‌بینی قیمت پالادیوم
با انتشار گزارش Amplats مبنی بر کاهش تولید در هفته گذشته، بازار پالادیوم نیز با خیز جدید سرمایه‌گذاران روبه‌رو شد. اگرچه خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به میزان 142800 اونس افزایش یافت، اما برای خنثی کردن اثر منفی کاهش این شاخص به میزان 349000 اونس در هفته قبل از آن کافی نبود. در هفته گذشته، معاملات خرید سفته‌بازانه به میزان 189100 اونس کاهش یافت. گرچه هنوز هم تا حدی عدم اطمینان بین سرمایه‌گذاران این بازار وجود دارد و به همین دلیل معاملات فروش سفته‌بازانه به میزان 46300 اونس افزایش یافت.
برای دومین هفته متوالی درصد کل خرید و فروش سفته‌بازانه به کل معاملات کاهش یافت و در سطح 8/53 درصد قرار گرفت. از آنجایی که سطح این شاخص نزدیک به میانگین پنج ساله آن یعنی 7/47 درصد قرار دارد، به نظر می‌رسد که هنوز هم فضا برای کاهش روند افزایشی نقدشوندگی در این بازار وجود دارد.
به نظر می‌رسد که با وجود افزایش میزان معاملات خرید، اما هنوز هم اطمینان به این بازار به سطح قابل قبولی نرسیده است و با افزایش فروش نیز روبه‌رو شده است؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که روند قیمت پالادیوم در روزهای آتی باثبات یا با نوسانات اندک همراه باشد.